Thursday, 9 January - Friday, 10 January 2020

The Art Museum in the Digital Age – 2020

International Conference

Following the success of the conference The Art Museum in the Digital Age in 2019, the Belvedere Research Center hosted another international conference focusing on the digital transformation of art museums in 2020. While the 2019 conference had focused on the digital realities and questions about the role of museums in the twenty-first century, the conference in January 2020 discussed the historical genesis of the digital in museums from the analog to the post-digital era. The two-day event brought together interdisciplinary contributions that pleaded for a wider opening of museums, highlighted possibilities for networking of internal holdings, and introduced innovative and participative projects for the visualization of digital collections.

Period
9:00 am - 7:00 pm
9:00 am - 6:00 pm
Address

Arsenalstraße 1, 1030 Vienna

Language
English, German Simultaneous Interpretation
Hashtag
#digitalmuseum #belvederemuseum
Conference Committee

Johanna Aufreiter

(Belvedere, Wien / Vienna)

Miroslav Haľák

(Belvedere, Wien / Vienna)

Christian Huemer

(Belvedere, Wien / Vienna)

Holger Simon

(Pausanio Akademie, Köln / Pausanio Academy, Cologne)

Anne Helmreich

(Getty Research Institute, Los Angeles)

 

Partner

 

 

Keynote

 

 

Vom Musentempel zum postdigitalen Museum. Ein Labor für die nächste Gesellschaft
Holger Simon (Pausanio Academy, Cologne)

 

Contributions

PANEL 1: Museum without Walls

 

From Networked Museums to Isolated Consumers 
Trilce Navarrete (Erasmus University Rotterdam)

Museum Without Walls | Audience Without Borders | Art Without Frames
Irina D. Costache (California State University Channel Islands)

future.hybrid.experience. Postdigitale Konditionen, Virtuelle Erfahrungen, Hybride Räume
Eva Fischer (sound:frame, Vienna)

 

PANEL 2: Concepts of Participation

 

 

Participation and Digital Development in the Contemporary Art Museum. Biennale, Guggenheim, Pinault and Further Venetian Examples after the Turn of the Millennium
Diego Mantoan (Ca' Foscari University of Venice)

 

„Wie eine Reise rein ins Bild!“. Rezeption und Wirkung der VR-Installation „Mit dem Mönch am Meer“ in der Alten Nationalgalerie. Eine Untersuchung des Teilprojekts Visitor Journeys neu gedacht im Verbundprojekt museum4punkt0
Katharina Fendius; Josefine Otte (Berlin State Museums, Prussian Cultural Heritage)

 

 

PANEL 3: Visualising Digital Collections

 

 

Close-Up Cloud. Ikonografische Muster einer Sammlung in dynamischen Übersichten
Sarah Kreiseler (Leuphana University Lüneburg); Barbara Avila Vissirini (University of Applied Sciences, Potsdam)

 

Tausend Postdigitale Plateaus. Zur Genese distanter Blicke auf kulturelle Sammlungen
Florian Windhager; Eva Mayr (Danube University Krems)

 

Vom Binären zum Bipolaren. Instrumentalisierung der Extreme in der visuellen Kommunikation
Miroslav Haľák (Belvedere, Vienna)

 

PANEL 4: Linking Digital Collections

 

 

Das partizipative Bild. Digitale Sammlungen außerhalb der Kunstmuseen – Ein Plädoyer für die Digitale Kunstgeschichte und Open-GLAM
Sonja Gasser (Ludwig Maximilian University of Munich)

 

Zwei Seiten einer Medaille – die Arbeit mit digitalen Bildbeständen. Am Beispiel des International Image Interoperability Framework
Ina Mertens (Abegg-Stiftung in Riggisberg, Bern)

 

‘God Save the Artwork’. From Artefacts to Linked Data: Copyright to Reconsider?
Giulia Dore (University of Trento)

 

 

Program

 

 

TH

9

JAN

 

9.00 am

Registration

 

9.30 am

Welcome & Introduction
Christian Huemer; Johanna Aufreiter (Belvedere, Vienna)

 

Panel 1: Museum without Walls

Moderation: Markus Seidl (St. Pölten University of Applied Sciences)

10.00 am

From Networked Museums to Isolated Consumers 
Trilce Navarrete (Erasmus University Rotterdam)

10:30 am

Museum Without Walls | Audience Without Borders | Art Without Frames
Irina D. Costache (California State University Channel Islands)

11.00 am

Coffee Break

11.30 am

Dis/Continuities and Digital (R)evolutions in the Participatory Museum 
Chiara Zuanni (University of Graz)

12.00 pm

future.hybrid.experience. Postdigitale Konditionen, Virtuelle Erfahrungen, Hybride Räume
Eva Fischer (sound:frame, Vienna)

12.30 pm

Museum im digitalen Raum: Eine österreichische Bestandsaufnahme
Sabine Fauland (Austrian Museums Association, Graz); Gunther Reisinger (NOUS Wissensmanagement, Vienna)

1.00 pm

Lunch Break

 

Panel 2: Concepts of Participation

Moderation: Miroslav Haľák (Belvedere, Vienna)

2.30 pm

Participation and Digital Development in the Contemporary Art Museum. Biennale, Guggenheim, Pinault and Further Venetian Examples after the Turn of the Millennium
Diego Mantoan (Ca' Foscari University of Venice)

3.00 pm

Extending the Museum: The Exhibition Visitor as a Cultural Producer
Giulia Cordin (University of Art and Design Linz)

3.30 pm

„Wie eine Reise rein ins Bild!“. Rezeption und Wirkung der VR-Installation „Mit dem Mönch am Meer“ in der Alten Nationalgalerie. Eine Untersuchung des Teilprojekts Visitor Journeys neu gedacht im Verbundprojekt museum4punkt0
Katharina Fendius; Josefine Otte (Berlin State Museums, Prussian Cultural Heritage)

 

5.00 pm

Keynote Lecture

Vom Musentempel zum postdigitalen Museum. Ein Labor für die nächste Gesellschaft
Holger Simon (Pausanio Academy, Cologne)

 

 

FR

10

JAN

 

9.30 am

Registration

 

Panel 3: Visualising Digital Collections

Moderation: Johanna Aufreiter (Belvedere, Vienna)

10.00 am

Arrangements und Assoziationen: Sammlungsübergreifende Visualisierung musealer Bestände
Viktoria Brüggemann; Mark-Jan Bludau; Marian Dörk (University of Applied Sciences, Potsdam)

10.30 am

Close-Up Cloud. Ikonografische Muster einer Sammlung in dynamischen Übersichten
Sarah Kreiseler (Leuphana University Lüneburg); Barbara Avila Vissirini (University of Applied Sciences, Potsdam)

11.00 am

Tausend Postdigitale Plateaus. Zur Genese distanter Blicke auf kulturelle Sammlungen
Florian Windhager; Eva Mayr (Danube University Krems)

11.30 am

Coffee Break

12.00 pm

Vom Binären zum Bipolaren. Instrumentalisierung der Extreme in der visuellen Kommunikation
Miroslav Haľák (Belvedere, Vienna)

12.30 pm

Die Modellierung der Ähnlichkeit. Neue Zugänge zu kunsthistorischen Bilddatenbanken
Stefanie Schneider (Ludwig Maximilian University of Munich)

1.00 pm

Lunch Break

 

Panel 4: Linking Digital Collections

Moderation: Martin Engel (University of Vienna)

2.30 pm

Das partizipative Bild. Digitale Sammlungen außerhalb der Kunstmuseen – Ein Plädoyer für die Digitale Kunstgeschichte und Open-GLAM
Sonja Gasser (Ludwig Maximilian University of Munich)

3.00 pm

Zwei Seiten einer Medaille – die Arbeit mit digitalen Bildbeständen. Am Beispiel des International Image Interoperability Framework
Ina Mertens (Abegg-Stiftung in Riggisberg, Bern)

3.30 pm

‘God Save the Artwork’. From Artefacts to Linked Data: Copyright to Reconsider?
Giulia Dore (University of Trento)

 

4.30 pm

Panel Discussion

Moderation: Christian Huemer (Belvedere, Vienna)
Sarah Kenderdine (École Polytechnique Fédérale de Lausanne)
Arthur K. Wheelock (National Gallery of Art, Washington D.C.)