Thursday, 10 January - Friday, 11 January 2019
The Art Museum in the Digital Age – 2019
The innovative and future-oriented museum work is based on a continuous reflection of questions about institutional framework and the role of museums in the twenty-first century. The first edition of the interdisciplinary conference was devoted to an art historical and media theoretical examination of the systemic changes in art museums caused by the ubiquitous digitalization. The event further discussed questions of institutional, audience and object-related change.
Period
Address
Arsenalstraße 1, 1030 Vienna
Materials (PDF)
From the Series
Language
English, German Simultaneous InterpretationHashtag
#digitalmuseum #belvederemuseumConference Committee
Johanna Aufreiter
(Belvedere, Wien / Vienna)
Ralph Knickmeier
(Belvedere, Wien / Vienna)
Christian Huemer
(Belvedere, Wien / Vienna)
Florian Waitzbauer
(Belvedere, Wien / Vienna)
Johanna Drucker
(University of California, Los Angeles)
Hubertus Kohle
(Ludwig-Maximilians-Universität München / Ludwig Maximilian University of Munich)
Introduction
Welcome & Introduction
Stella Rollig; Christian Huemer; Johanna Aufreiter (Belvedere, Vienna)
Inhalt 4
Keynote
Kunst als Erfahrung. Über den historischen Ort des „digitalen Museums"
Hubertus Kohle (Ludwig Maximilian University of Munich)
Inhalt 4
Contributions
PANEL 1: Digital Strategies
Digital Strategies and Access in the Art Museum
Ayse Hunt (University of Puget Sound, Tacoma)
Inhalt 4
PANEL 2: Communication & Space
Sehen im Museum. Eine digitale Bestandsaufnahme von Blickbeziehungen
Luise Reitstätter; Hanna Brinkmann; Raphael Rosenberg (University of Vienna)
Kunstvolle Apps von Kindern für Kinder – ein partizipatorisches Projekt zur Gestaltung digitaler Kunstvermittlung
Anja Gebauer (Ludwig Maximilian University of Munich)
Inhalt 4
PANEL 3: Communication & Audience
Social Media in the Museum: Strategies, Engagement, and New Narratives
Chiara Zuanni (University of Graz)
Inhalt 4
PANEL 4: Visualizations
Multi-perspektivisch, generös, interaktiv. Zu neuen Techniken der Repräsentation von alten Meistern
Eva Mayr; Florian Windhager (Danube University Krems)
Digital Mediation of Art – the Evolution of Data-based Mediation Practices
Florian Wiencek (Fluxguide, Vienna)
Virtuelle Semiose. Ein Phänomen der Bildsuchmaschine
Miroslav Haľák (Belvedere, Vienna)
Inhalt 4
Program
THU
10
JAN
9.00 am
Registration
9.30 am
Welcome & Introduction
Stella Rollig; Christian Huemer; Johanna Aufreiter (Belvedere, Vienna)
PANEL 1: Digital Strategies
Moderation: Oliver Grau (Danube University Krems)
10.00 am
Rethinking the Museum – New Hybrid
Yael Eylat Van-Essen (Holon Institute of Technology, Tel Aviv University)
10.30 am
Digital Strategies and Access in the Art Museum
Ayse Hunt (University of Puget Sound, Tacoma)
11.00 am
Coffee Break
11.20 am
Die digitale Sammlung des Rijksmuseums – Eine Fallstudie
Viola Rühse (Danube University Krems)
11.50 am
Digitale Strategie im Universalmuseum Joanneum
Anita Brunner-Irujo (Universalmuseum Joanneum, Graz)
12.20 pm
Unbox the Museum
Caitlin E. Gura (Independent Researcher, Vienna)
12.50 pm
Lunch Break
PANEL 2: Communication & Space
Moderation: Johanna Aufreiter (Belvedere, Vienna)
2.15 pm
Hacking the Museum: Digital Culture, Content and Visitor Appropriation of Museum Collections
Oonagh Murphy (Goldsmiths, University of London)
2.45 pm
Revisiting Collections – Transformationen der Vermittlungsarbeit in Museen durch das Digitale
Yvonne Zindel (Berlin University of the Arts)
3.15 pm
Erweiterte Museumsräume: Virtual Reality als Ausstellungsexperiment
Olivia Harrer (MAK – Museum of Applied Arts, Vienna)
3:45 pm
Coffee Breack
4.00 pm
Sehen im Museum. Eine digitale Bestandsaufnahme von Blickbeziehungen
Luise Reitstätter; Hanna Brinkmann; Raphael Rosenberg (University of Vienna)
4.30 pm
Kunstvolle Apps von Kindern für Kinder – ein partizipatorisches Projekt zur Gestaltung digitaler Kunstvermittlung
Anja Gebauer (Ludwig Maximilian University of Munich)
6.00 pm
Keynote Lecture
Kunst als Erfahrung. Über den historischen Ort des „digitalen Museums"
Hubertus Kohle (Ludwig Maximilian University of Munich)
Inhalt 3
Inhalt 4
FRI
11
JAN
9.00 am
Registration
PANEL 3: Communication & Audience
Moderation: Florian Waitzbauer (Belvedere, Vienna)
9.30 am
Social Media in the Museum: Strategies, Engagement, and New Narratives
Chiara Zuanni (University of Graz)
10.00 am
Kunst im digitalen Zeitalter: Das Original als Korrektiv
Sven Nommensen (Herzog Anton Ulrich Museum, Braunschweig)
10.30 am
Dis-Playing Art: Aneignungsräume im postdigitalen Ausstellen
Benjamin Egger; Magdalena Kovarik; Judith Ackermann (University of Applied Sciences, Potsdam)
11.00 am
Coffee Break
PANEL 4: Visualizations
Moderation: Raphael Rosenberg (University of Vienna)
11.20 am
Multi-perspektivisch, generös, interaktiv. Zu neuen Techniken der Repräsentation von alten Meistern
Eva Mayr; Florian Windhager (Danube University Krems)
11.50 am
Digital Mediation of Art – the Evolution of Data-based Mediation Practices
Florian Wiencek (Fluxguide, Vienna)
12.20 pm
Virtuelle Semiose. Ein Phänomen der Bildsuchmaschine
Miroslav Haľák (Belvedere, Vienna)
12.50 pm
Lunch Break
PANEL 5: Digital Collections
Moderation: Hubertus Kohle (Ludwig Maximilian University of Munich)
2.15 pm
Einflüsse und Vorläufer Digitaler Sammlungen am Beispiel des Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg
Sarah Kreiseler (Leuphana University Lüneburg)
2.45 pm
Kritische Potentiale des Vernetzten Bildes fürs Museum. Fallbeispiel Archiv des „Fälscherbundes“
Lukas Fuchsgruber (Berlin Institute of Technology)
2.15 pm
Homogenization, Pixels and Law: Copyright and the Future Museum
Kassandra Karabaich (Independent Researcher, Los Angeles)
3.45 pm
MoRE MUSEUM: The Digital Museum for Unrealized Artworks
Pamela Bianchi (Paris 8 University of Vincennes-Saint Denis)
5.00 pm
Panel Discussion
Moderation: Christian Huemer (Belvedere, Vienna)
Anne Helmreich (Getty Research Institute, Los Angeles)
Peter Kerber (Dulwich Picture Gallery, London)
Saskia Scheltjens (Rijksmuseum, Amsterdam)
Inhalt 3
Inhalt 4